Skaityti straipsnį

Irma Liubertienė: išties laimingas žmogus yra autentiškas ir nuoširdus. Mokykimės to iš vaikų!

Straipsnio iliustracija
Turbūt atkreipėte dėmesį į tai, kokie nuoširdūs yra vaikai? Užuot atrinkinėję tinkamus žodžius ar galvoję apie visus galimus pokalbių scenarijus ar pasakytų žodžių pasekmes, dauguma vaikų tiesiog  bendrauja be užuolankų. Vaikai linkę bendrauti atvirai ir neslopindami reiškia savo emocijas: kuomet yra nelaimingi verkia, rėkia arba juokiasi, kaip niekada anksčiau, jeigu juos kažkas pralinksmina. Šis nuoširdumas ir autentiškumas su amžiumi slopsta ir šiandien suaugusiųjų pasaulyje vienas iš didžiausių trukdžių, realizuojant save ar kuriant santykius tiek darbe, tiek asmeniniame gyvenime, yra nemokėjimas arba baimė būti atvirais ir nuoširdžiai reikšti savo  jausmus. Tai nereiškia, kad suaugusieji, būdami atviri, turėtų prarasti pagarbą kitiems, tačiau tikrų emocijų išraiška padeda išsilaisvinti ir kurti ryšį. Emocijos yra energija, o energija kuria emocijas, kuri niekur nedingsta jeigu mes užspaudžiame emocijas viduje. Tiesą sakant, ilgą laiką užspaustos emocijos yra daugelio ligų ir negalavimų priežastis.

Kas galėtų būtų lengviau nei būti savimi? Skamba paprastai, bet iš tiesų tai padaryti gali būti labai sudėtinga. Daugelis žmonių, kuruos tenka konsultuoti mokymų metu, yra įsitikinę, kad jie turi pasižymėti vienokiu ar kitokiu elgesiu arba privalo atlikti tam tikrą rolę darbe, namuose ar kitose jų gyvenimo veiklose. Prisiminkite paprastą taisyklę – būti iš tiesų laimingu labai sunku, jeigu jūs nesate autentiškas. Tai reikalauja pastangų ir energijos, kadangi bandydamas būti kažkuo ir atitikti tam tikrą vaidmenį, jūs įsitempiate, pavargstate ir dienos pabaigoje jaučiate stresą.  Paklauskite savęs labai nuoširdžiai – kaip aš dažniausiai jaučiuosi vakarais?  Jei dažnai jaučiatės pavargęs, išsekęs, neturintis niekam jėgų, nors fiziškai ir nereikėjo daug dirbti tą dieną – tai gali būti ženklas, kad galbūt „pametėte“ save, turėjote elgtis, bendrauti, priimti sprendimus, kurie prieštaravo jūsų asmeninėms vertybėms, požiūriams, įsitikinimams.

Problema ta, kad dauguma žmonių savo mintyse susikuria paveikslą, kokie turėtų būti – puikūs darbuotojai, vadovai, tėčiai, mamos ar draugai ir tt. Visiškai natūralu, kad mes turime pozityvaus elgesio modelį, tam tikrą etaloną, iš kurio visada galime mokytis, tačiau nereiškia, kad mes privalome juo tapti. Mes visi esame unikalūs, turime savo DNR, pirštų atspaudus, asmenines nuostatas, mėgstamus ir nemėgstamus dalykus, įsitikinimus ir asmenines vertybes. Autentiškumas - asmeninio suvokimo apie savo unikalumą didinimas ir gebėjimas juo džiaugtis, išreiškiant tai savo kasdieninėje veikloje.  

Pavyzdžiui, ilgus metus vienos pradinės mokyklos mokytoja, su kuria teko dirbti, buvo įsitikinusi, kad ji yra drovus, tylus žmogus, veikiausiai dėl to, kad jos auklėjimas buvo grįstas tokiu tikėjimu. Ji nereikšdavo savo nuomonės mokyklos susirinkimuose, nerodė iniciatyvos bendraujant su tėvais, o dirbdama savo tiesioginį mokytojos darbą su vaikais jautėsi tarsi bejausmis robotas. Giliai širdyje ji jautė poreikį bendrauti, kurti, leisti laiką dalindamasi idėjomis su ją supančiais žmonėmis. Geriau pažinusi save, ji suprato, kad įsitikinimai „neišsišokti“ ir „būti kuklia“ ją nuolat varžė ir menkino jos savivertę.  Šis   atradimas leido jai pasijausti laisva, lyg atsikračius nereikalingo svorio. Išlaisvinusi savąjį autentiškumą, mokytojos gyvenimas tapo kur kas paprastesnis ir įdomesnis – ji atrado pomėgius, apie kuriuos net neleido sau pasvajoti – ėmė rašyti eiles, vaidinti bendruomenės teatre, išdrįso reikšti savo idėjas darbe ir  tapo direktoriaus pavaduotoja neformaliam ugdymui.   Svarbiausia, kad visiškai pasikeitė kasdieniniai mokytojos jausmai – dabar ji kasdien jaučia energijos antplūdį, padidėjusią motyvaciją dirbant mokykloje, ugdant vaikus, bendradarbiaujant su kolegomis ir yra tiesiog laimingas žmogus.
 
 Veiksmai padedantys ugdytis autentiškumą

1. Ugdykite savo savivertę
Tai padaryti nelengva, jeigu jūs tikitės greitų pokyčių. Tačiau jeigu esate pasirengę sutelkti dėmesį ir skirti tam laiko, jūsų savivertė ir gebėjimas priimti save gali gerokai išaugti. Daugiau apie savivertę skaitykite anksteniame straipsnyje:
http://www.dramblys.lt/articles/irma-liubertiene----didziausia-dovana-vaikui---sveikas-saves-matymas-ir-stipri-saviverte-

2. Pažinkite savo asmenybę ir ja didžiuokitės
Nors mes rūpinamės mums priskirtomis etiketėmis ir įspraudžiame save į rėmus, yra naudinga didinti suvokimą apie savo asmenybę. Yra daug skirtingų asmenybės teorijų ir nustatymo būdų, vienas populiariausių Mayers Briggs tipų indikatorius (MBTI). Jame daugiausia dėmesio skiriama 4 plačioms asmenybės dimensijoms ir nors mums visiems būdingos persipynusios savybės iš kelių skalių, bet visgi yra natūralus polinkis, dėl kurio krypstama į vieną ar kitą pusę:
  • Iš kur Jūs pirmiausia semiatės energijos – išorinio pasaulio ( ekstravertas) ar iš vidinių procesų
(intravertas)?
  • Ar sutelkiate dėmesį į detales (sensorikas) ar esate žmogus, kuris įprastai mėgsta susikoncentruoti į vieną didelį vaizdą (intuityvus)?
  • Ar jūs įprastai pirmiausia pasikliaujate protu (mąstytojas), kai kalbama apie sprendimų priėmimą, ar logiką nustumiate į šalį ir pasikliaujate emocijomis (jaučiantis)?
  • Ar jūs įprastai organizuojate ir mėgstate priimti sprendimus (vertinantis), ar jums labiau patinka elgtis spontaniškai ir likti atviru galimybėms (suvokiantis)?
 
3. Pažinkite savo asmenines vertybes ir integruokite jas į kasdienį gyvenimą
Savo asmeninių vertybių žinojimas ir gebėjimas pasinaudoti turimu supratimu priimant sprendimus yra talentas. Suprasti, kodėl būtent taip reaguojate į tam tikrus dalykus, kas iššaukia šias reakcijas, kas jus piktina, o kas iš tiesų motyvuoja – gabumas, kurį kiekvienas gali išsiugdyti. Padarykite savo mėgstamų veiklų sąrašą ir tuomet prie kiekvienos veiklos užduokite sau klausimą, kodėl jums tai patinka – ką jums tai suteikia? Po šių klausimų turėtų paaiškėti jūsų asmeninės vertybės. Pavyzdžiui, galbūt jums patinka leisti laiką kartu su savo šeima, nes tai jums suteikia dalijimosi, meilės, ryšio ir laimės pojūčius. Galbūt jums patinka buriavimas, nes tai jums suteikia laisvės jausmą? Galbūt mėgstate keliauti, nes jums iš tiesų itin svarbus nuolatinis pažinimas?
 
4. Meskite iššūkį seniems įsitikinimams ir vaidmenims
Mes gyvename stereotipų ir nusistatymų pasaulyje. Žinutės apie tai, kokie mes turėtume ar neturėtumėm būti, suformuoja mūsų pasąmonėje tikėjimą, dėl kurio mes stengiamės nuolat patvirtinti šį įsivaizdavimą. Problema yra ta, kad mes dažnai „netelpame“ į šiuos, „tobulos mamos“ įsivaizdavimus ar „idealaus lyderio“ pavyzdį. Kartais išties naudinga atsitraukti ir vietoj nuolatinio galvojimo apie tai, kokie mes turėtume būti, pamąstyti apie tai, kokie  mes iš tikrųjų esame. Pirmiausia, pasidarykite sąrašą su skirtingais vaidmenimis jūsų gyvenime (pvz. mokytoja, direktorius, krepšininkas, medicinos sesuo, studentas, tėvas, sūnus, draugas). Stenkitės aprėpti kuo daugiau jūsų veiklų ir rolių. Tuomet peržiūrėkite sąrašą ir pagalvokite, kas iš šio sąrašo Jums išties priimtina ir natūralu.  Atkreipkite dėmesį į savo jausmus - galbūt reiktų kai ką ištrinti ar patikslinti, kad šiame sąraše atsispindėtų tikrasis, autentiškasis Jūs.

5. Mokėkite džiaugtis savo unikalumu
Skirkite šiek tiek laiko apmąstymui ir užrašykite turimas savybes, tiek psichologines ir fizines, kurios jūsų manymu yra stipriosios. Pavyzdžiui, tai gali būti jūsų giliai mėlynos akys, humoro jausmas, šilta šypsena arba tiesiog gebėjimas klausytis.  Dabar pagalvokite apie tai, kaip džiaugsitės šiomis savybėmis, labiau įtraukdami jas į savo kasdienį gyvenimą.

Geriausi mokytojai yra vaikai

Paprašėme vaikų nupiešti savo herbą, kuris atspindėtų pagrindines jų savybes, pomėgius, bruožus ir papasakoti mums apie tai. Dalinamės vaikų mintimis, galbūt jos įkvėps ir jus paimti popieriaus lapą ir nupiešti ypatingą, vienintelį ir nepakartojamą savo širdies herbą.

 „Manau, kad esu ypatingas. Mano piešinyje esanti saulė simbolizuoja tai, kad esu linksmas ir laimingas berniukas. Šuo esantis širdyje reiškia tai, kad gyvūnai suteikia man daug džiaugsmo. Aš svajoju turėti spalvingą namą, kuriame išreikščiau visas emocijas. Medis simbolizuoja mane – jis tuščiaviduris – panašiai kaip ir aš, su tam tikrais trūkumais. Šio augalo forma apvali kaip lėkštė – tai reiškia, kad man patinka skanus maistas.  Jo forma atskleidžia mano atvirumą ir  įvairius jausmus, kuriuos patiriu. Jeigu aš būčiau gyvūnas, būčiau šuo – kartais galėčiau įkąsti“,- pasakojo dvylikametis Artūras.

„Mano piešinio centre galite pamatyti medį. Jis simbolizuoja mane. Šio medžio žiedai ir jų spindėjimas raudonai reiškia, kad esu jautrus žmogus. Kardas esantis medyje reiškia, kad gyvenime esu karys – ir fiziškai ir emociškai. Tai atskleidžia ir tai, kad mėgstu senovines istorijas. Tuo aš išsiskiriu iš kitų. Kairėje nupiešiau tris debesis – laimingą,  mąstantį ir plaukiantį. Tai reiškia, kad aš esu svajotojas.  Aš norėčiau, kad jūs atkreiptumėte dėmesį į tai, kad medžio šakos yra plonos – tai parodo, kad esu tikslus žmogus. Aplink debesis galite pamatyti širdį. Ši širdis reiškia, kad aš patinku mergaitėms iš gerosios pusės. Knyga, kurioje yra daugybė veidų, reiškia, kad aš mėgstu istorijas ir pasakas“, - dalinosi penktokas Lukas.

„Mėlyna spalva mane ramina. Robotas reiškia, kad ateityje aš svajoju gaminti robotus. Kodėl? Nes jie galėtų itin daug padėti mūsų kasdienėse situacijose ir darbe. Dangų stebinti katė reiškia, kad mėgstu spoksoti į žvaigždes. Aš nupiešiau vilką ir lapę miške.  Ateityje aš tyrinėsiu gyvūnus. Lapė simbolizuoja mano  norą apsaugoti gyvūnus ir gamtą.  Širdis reiškia mano meilę visai mūsų žemei.  Lapai – mano gimtadienį rudenį. Namas reiškia, kad aš visada rūpinsiuosi savo namais ir niekada jų nepaliksiu. Aš stengsiuosi apsaugoti medžius nuo įvairių ligų ir sustabdyti žmones nuo gamtos teršimo“, -  atviravo ketvirtokas Jurgis. 

Parengta pagal I.Liubertienės ir S.Neale knygą "Lyderystė vaiko akimis" (2012)
 

Atsiliepimai

Jurgita Kupriūnienė, Utenos kolegijos, Socialinės gerovės katedros lektorė atsiliepimas

Jurgita Kupriūnienė, Utenos kolegijos, Socialinės gerovės katedros lektorė

Ši programa man asmeniškai buvo tarsi galimybė savo gyvenimo filmą pamatyti iš visiškai kitų perspektyvų. Įvairių psichologijos dalykų mokiausi triju... [skaityti daugiau]

Vidas Krištaponis, Ukmergės Senamiesčio pagrindinės mokyklos pavaduotojas atsiliepimas

Vidas Krištaponis, Ukmergės Senamiesčio pagrindinės mokyklos pavaduotojas

Emocinis intelektas nėra nulemtas genų, tai ir pastebiu: pradedu geriau pažinti save, gebu labiau valdyti savo emocijas, jų neužgniaužiant ir neišsilieja... [skaityti daugiau]

Kristina Gadliauskienė, Kauno lopšelio-darželio "Vyturėlis" direktorės pavaduotoja ugdymui atsiliepimas

Kristina Gadliauskienė, Kauno lopšelio-darželio "Vyturėlis" direktorės pavaduotoja ugdymui

Dalyvavimas projekte „Emocinio intelekto lavinimas Lietuvos mokyklose“ ir asmeniškai, ir profesiškai sustiprino mane. Supratau pagrindinę sėkmingos būt... [skaityti daugiau]

Rita Dainelienė, Slavikų pagrindinės mokyklos pavaduotoja ugdymui atsiliepimas

Rita Dainelienė, Slavikų pagrindinės mokyklos pavaduotoja ugdymui

Mokymų dėka išmokau dar labiau džiaugtis kiekviena gyvenimo akimirka, mylėti ir su šalia esančiais artimais žmonėmis palaikyti nuoširdžius, šiltus t... [skaityti daugiau]

Jūratė Arštikaitienė, Šakių vaikų dienos centro vadovė atsiliepimas

Jūratė Arštikaitienė, Šakių vaikų dienos centro vadovė

Mokymai paskatino labiau domėtis kas aš esu? Kitaip pradėjau žiūrėti į santykius su kitais ir į santykį pačiai su savimi. Išjudino daugelį nuostatų... [skaityti daugiau]

Giedrė Volungevičienė, Daugų V.Mirono gimnazijos pavaduotoja atsiliepimas

Giedrė Volungevičienė, Daugų V.Mirono gimnazijos pavaduotoja

Projektas „Emocinis intelektas švietimo sistemoje“ į mūsų gimnazijos kasdienybę įnešė teigiamų pokyčių. Mokymuose pedagogai gavo ne tik teorinių... [skaityti daugiau]