Skaityti straipsnį

Pirmą kartą Lietuvoje vyko emocinio intelekto olimpiada pradinėms klasėms „Dramblys“

Straipsnio iliustracija

Kovo 5-9 dienomis pirmą kartą Lietuvoje vyko draugiškoji socialinio emocinio ugdymo olimpiada pradinėms klasėms „Dramblys”. Olimpiada siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į socialinio ir emocinio ugdymo svarbą ir kartu atliekant bendras užduotis stebėti socialinio emocinio intelekto pažangą.

Šiais metais simboliškai Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio proga olimpiadoje dalyvo 100 mokyklų iš didžiųjų miestų ir įvairių Lietuvos regionų. Iš viso olimpiadoje dalyvavo arti 300 pradinių klasių, daugiau kaip 5,5 tūkstančio pradinių klasių moksleivių, beveik 300 pradinių klasių mokytojų ir tikimasi į užduočių atlikimą įtraukti kuo daugiau moksleivių tėvų.

Prieš olimpiadą buvo apklausti daugiau nei 200 olimpiadoje dalyvaujančių mokytojų ir paaiškėjo, kad labiausiai išlavinti gebėjimai, kuriuos dažniausiai klasėse demonstruoja vaikai, yra gebėjimas prašyti pagalbos, ją priimti ir teikti kitiems (12,1 proc.), nuoširdus rūpestis šalia esančiu žmogumi ir pažeidžiamomis grupėmis (7,8 proc.) bei gebėjimas toleruoti asmeninius, kultūrinius ir socialinius skirtumus ir pasitikėjimas savimi (7,6 proc.). Šiai dienai moksleiviams labiausiai stinga gebėjimo valdyti savo emocijas (10, 4 proc.), gebėjimo valdyti impulsyvų elgesį (8,6 proc.) bei gebėjimo prisiimti atsakomybę už savo žodžių ir veiksmų poveikį kitiems žmonėms (8,1 proc.).

„Dramblys.lt iniciatyva tęsiasi jau šeštus metus, Lietuvos mokyklose vykdome emocinio intelekto lavinimo programas, todėl džiaugiamės, kad bendraminčiai iš įvairių švietimo organizacijų ne tik noriai registravosi į olimpiadą, bet ir aktyviai dalinosi šia žinia ir su kitais kolegomis,“ – teigia olimpiados iniciatorė VšĮ „Pozityvaus ugdymo instituto“ vadovė ir Lietuvos Socialinio emocinio ugdymo asociacijos prezidentė Irma Liubertienė. „Taip pat svarbu pabrėžti, kad nors mokyklose vis daugiau dėmesio skiriama socialinio emocinio ugdymo kompetencijoms ugdyti, tačiau vis dar labai trūksta įrankių pažangai šioje srityje stebėti. Sieksime, kad olimpiada Dramblys taptų kasmetiniu renginiu, skatinančiu atkreipti visuomenės dėmesį į draugiškos ir saugios aplinkos kūrimą mokykloje, įtrauktų kuo daugiau vaikų, mokytojų ir tėvų.“

Olimpiados metu mokyklos bendruomenė – mokytojai, moksleiviai ir moksleivių tėvai – susitelkė bendram moksleivių socialinių ir emocinių kompetencijų (savitvardos, savimonės, socialinio atsakingumo, tarpusavio santykių ir sprendimų priėmimo) ugdymui.

„Manau, kad ši olimpiada labai reikalinga, nes leis vaikams ne tik patobulinti savo emocinius-socialinius įgūdžius, bet taip pat pajusti bendrumo jausmą tiek su savo klasės draugais, tiek pasijausti ir platesnio mokinių ir mokyklų rato dalimi,“ – pasakoja viena užduočių kūrėjų, “Paramos vaikams centro” psichologė Ieva Dulinskaitė. „Tikiuosi, kad olimpiados idėja ir užduotys įtrauks ne tik vaikus, bet ir suaugusiuosius, ypač tėvus. Vaikai dažnai dalinasi norėdami, kad tėvai dažniau pasidomėtų ne tik kokius pažymius jie atsinešė iš mokyklos, bet ir kuo vaikai džiaugėsi dienos bėgyje ar kas jiems kėlė iššūkių. Manau, jog kalbėjimasis apie tai, kokių minčių ir jausmų vaikams kilo olimpiados metu, galėtų būti puiki galimybė pagilinti vaikų ir tėvų ryšį, vienas kitų supratimą.“

Olimpiados užduotys paruoštos bendradarbiaujant su garsiais Lietuvos psichologais, psichiatrais, ugdymo specialistais, todėl jomis siekiama skatinti ne konkurenciją, o dalijimąsi, gebėjimą bendrauti ir bendradarbiauti, mokymąsi vieniems iš kitų, draugiškų santykių puoselėjimą bei saugios aplinkos kūrimą.
Pasak Emocinio intelekto ugdymo priemonės „Pažink, prisijaukink, pamokyk“ autorės, programos „PPP mąstymas“ vadovės, Lietuvos Socialinio emocinio ugdymo asociacijos tarybos narės ir Draugiškosios olimpiados „Dramblys“ užduočių kūrėjos, socialinių mokslų daktarės Audronės Allan, ši olimpiada yra naudinga tuo, kad mokyklos su savo mokytojais, tėvais ir moksleiviais išbandys naujas užduotis, naujas priemones ir atsirinks tai, ką integruos į kasdieninę socialinio emocinio ugdymo praktiką.

„Tai reiškia, kad ši olimpiada metodiškai sustiprins socialinį-emocinį ugdymą mokyklose. Rezultatas bus unikalus mokyklos žingsnis SEU kelyje: vienos mokyklos atkreips dėmesį į socialinį emocinį ugdymą ir emocinis intelektas nebus vien tik madingi žodžiai, o susijungs su praktine realybe ir įgis prasmę. Kitoms mokykloms olimpiada bus galimybė į SEU įtraukti tėvus ir telkti bendruomenę socialiniam emociniam ugdymui, trečios tai pavers mokytojų SEU kvalifikacijos tobulinimo renginiu, ketvirtos praturtins savo mokinių socialinę emocinę patirtį, penktoms tai bus galimybė peržvelgti savo SEU veiklą,“ – būsimais rezultatais džiaugiasi dr. Audronė Allan.

Nors šiai dienai olimpiadoje dalyvaujantys mokytojai socialinio emocinio ugdymo metu skiria nemažą dėmesį lavinamoms kompetencijoms ir integruoja programas, visgi jiems sunku vertinti mokinių pasiekimus ir daromą pažangą. Olimpiados metu dalyvaujantys mokytojai, užduočių pagrindu, pildys parengtą refleksijų sąsiuvinį, kuriame po kiekviena atlikta užduotimi aprašys savo pamąstymus ir atsakys į įvairius klausimus. Mokytojai patys turės galimybę įsivertinti atliktų užduočių sėkmę bei tobulintinas puses. Pildant šį sąsiuvinį jie fiksuos ne tik moksleivių pažangą, bet ir lavins savo pačių gebėjimą įsivertinti vykdytas veiklas. Šie pastebėjimai bus naudingi ne tik jų tolesniame tiesioginiame darbe, bet ir turės išliekamąją vertę.

Draugiškąją olimpiadą „Dramblys“ organizuoja VšĮ „Pozityvaus ugdymo institutas“ kartu su Lietuvos Socialinio emocinio ugdymo asociacija bei užduotis kūrusia darbo grupe: Linu Slušniu, dr. Daiva Šukyte, Jovilte Beržanskyte iš VšĮ „Lions Quest Lietuva“, VšĮ „Vaiko labui“ vadove Aurelija Okunauskiene, socialinių mokslų daktare Audrone Allan, VšĮ „Pozityvaus ugdymo instituto“ lektore Žaneta Simonaitiene, UAB „UZU“ vadove Julija Beganska, Gintare Visocke-Vadluge iš darželio-mokyklos „Prasminga vaikystė“, „Paramos vaikams centro“ psichologe Ieva Dulinskaite, Vilniaus Antano Vienuolio progimnazijos pradinio ugdymo mokytoja-metodininke Deimante Navakiene, Kauno lopšeliu – darželiu „Žvangutis“ psichologe Nijole Kmitiene, „Vilniaus atviro jaunimo centro „Mes“ mokytoja Audrone Masiukiene, mokytoja-metodininke Skaidre Butnoriute ir psichologe-psichoterapeute Virginija Mikėniene.

Pagindinis draugiškosios olimpiados rėmėjas „Tele2“ prisideda prie šiųmetės olimpiados ir skiria emocinio intelekto ugdymui skirtą didįjį prizą – Dramblys.lt iniciatyvos pusės metų emocinio intelekto programos mokymus visiems jautriausios savivaldybės mokytojams.

Petras Masiulis, telekomunikacijų bendrovės „Tele2“ generalinis direktorius, teigia, kad pagrindinė mintis, remiant ir palaikant, draugiškosios olimpiados „Dramblys“ iniciatyvą – noras, kad tęstinumas ir orientacija į emocinio raštingumo ugdymą išliktų ir pasibaigus olimpiados savaitei.

„Prisidėdami prie draugiškosios „Dramblio“ olimpiados remėjų ir iniciatyvą palaikančių organizacijų, siekiame, kad pasibaigus olimpiados savaitei, jautriausios savivaldybės mokytojai turėtų galimybę mokytis ir dalyvauti Dramblys.lt emocinio intelekto programoje,“ – sakė P. Masiulis. „Palaikome šią iniciatyvą ir tikimės, kad mūsų parama iš tiesų pagerins situaciją ir padės sustiprinti ne vienos mokyklos bendruomenės socialinius ir emocinius gebėjimus.“

Pasak olimpiados organizatorės VšĮ „Pozityvaus ugdymo instituto“ projektų vadovės ir lektorės Lauros Danylienės, svarbiausia, kad visus renginį remiančių organizacijų atstovus vienija bendras bruožas – idėjos, kad mokyklose reikia skirti dėmesį ne tik dalykinių žinių gebėjimui, bet ir emocinio raštingumo skatinimui, saugios aplinkos kūrimui ir mokyklos, į kurią vaikams gera eiti, puoselėjimui.

Draugiškosios olimpiados „Dramblys“ rėmėjų gretose taip pat yra įvairios įmonės bei organizacijos: Autentiškas šiaurės Amerikos indėnų kaimas “Vinetu Kaimas”, Vilniaus universiteto planetariumas, Lietuvos Nacionalinis muziejus, labdaros ir paramos fonas „Švieskime vaikus“, leidykla „Baltos lankos“, žaislų išparduotuvė „Titė ritė“, „Keistuolių teatras“, internetinė žaislų, žaidimų knygų parduotuvė „Edukaciniai.lt“, internetinė parduotuvė UAB „Artom“, siuntų gabenimo įmonė UAB „Visas transportas“ (siusk24.lt).


Atsiliepimai

Jurgita Kupriūnienė, Utenos kolegijos, Socialinės gerovės katedros lektorė atsiliepimas

Jurgita Kupriūnienė, Utenos kolegijos, Socialinės gerovės katedros lektorė

Ši programa man asmeniškai buvo tarsi galimybė savo gyvenimo filmą pamatyti iš visiškai kitų perspektyvų. Įvairių psichologijos dalykų mokiausi triju... [skaityti daugiau]

Vidas Krištaponis, Ukmergės Senamiesčio pagrindinės mokyklos pavaduotojas atsiliepimas

Vidas Krištaponis, Ukmergės Senamiesčio pagrindinės mokyklos pavaduotojas

Emocinis intelektas nėra nulemtas genų, tai ir pastebiu: pradedu geriau pažinti save, gebu labiau valdyti savo emocijas, jų neužgniaužiant ir neišsilieja... [skaityti daugiau]

Kristina Gadliauskienė, Kauno lopšelio-darželio "Vyturėlis" direktorės pavaduotoja ugdymui atsiliepimas

Kristina Gadliauskienė, Kauno lopšelio-darželio "Vyturėlis" direktorės pavaduotoja ugdymui

Dalyvavimas projekte „Emocinio intelekto lavinimas Lietuvos mokyklose“ ir asmeniškai, ir profesiškai sustiprino mane. Supratau pagrindinę sėkmingos būt... [skaityti daugiau]

Rita Dainelienė, Slavikų pagrindinės mokyklos pavaduotoja ugdymui atsiliepimas

Rita Dainelienė, Slavikų pagrindinės mokyklos pavaduotoja ugdymui

Mokymų dėka išmokau dar labiau džiaugtis kiekviena gyvenimo akimirka, mylėti ir su šalia esančiais artimais žmonėmis palaikyti nuoširdžius, šiltus t... [skaityti daugiau]

Jūratė Arštikaitienė, Šakių vaikų dienos centro vadovė atsiliepimas

Jūratė Arštikaitienė, Šakių vaikų dienos centro vadovė

Mokymai paskatino labiau domėtis kas aš esu? Kitaip pradėjau žiūrėti į santykius su kitais ir į santykį pačiai su savimi. Išjudino daugelį nuostatų... [skaityti daugiau]

Giedrė Volungevičienė, Daugų V.Mirono gimnazijos pavaduotoja atsiliepimas

Giedrė Volungevičienė, Daugų V.Mirono gimnazijos pavaduotoja

Projektas „Emocinis intelektas švietimo sistemoje“ į mūsų gimnazijos kasdienybę įnešė teigiamų pokyčių. Mokymuose pedagogai gavo ne tik teorinių... [skaityti daugiau]